Ons eerste weekje! - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Elske en Liza Reis - WaarBenJij.nu Ons eerste weekje! - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Elske en Liza Reis - WaarBenJij.nu

Ons eerste weekje!

Door: Elske en Liza

Blijf op de hoogte en volg Elske en Liza

22 Januari 2015 | Costa Rica, Turrialba

Buenas dias!

We zijn inmiddels alweer 4 daagjes in Turrialba, Costa Rica, en het bevalt ons hier meer dan prima! De heenreis is enorm soepel verlopen - ondanks het feit dat we vlogen via Houston - maar desondanks hebben we er in totaal toch 24 uur over gedaan. Om 00:00 uur Costaricaanse tijd (07:00 uur Nederlandse tijd...) kwamen we in ons hostel aan, dus toen waren we wel behoorlijk gesloopt. We kregen direct te horen dat we de volgende ochtend om 08:00 uur alweer zouden starten met onze eerste spaansles, wat wij met onze brakke koppen niet zo´n hele leuke verrassing vonden. We waren echter allebei om 6:00 uur alweer klaarwakker, dus uiteindelijk was dat geen probleem.

We hebben met zijn tweeën 4 uur les per dag van een hele leuke jonge meid, Katharina. Ze kan alleen maar Spaans, dus we moesten ons vanaf het eerste moment in het Spaans verstaanbaar zien te maken, wat verbazingwekkend goed ging! De spaanslessen in Nederland hebben dus toch wel wat effect gehad gelukkig.

In de middagen hebben we tijd gehad voor excursies. Samen met twee Deense meiden en een Amerikaan zijn we naar een coffeefarm geweest, waar een leuke gids genaamd Tyrone ons héél veel informatie heeft gegeven over het productieproces. Erg leuk! Uiteraard mochten we ook wat koffie en cacao proeven.

Verder hebben we natuurlijk het dorpje Turrialba verkend, maar daar valt niet zo heel veel te beleven. De mensen zijn wel ongelofelijk aardig en iedereen helpt je. Toen wij vanuit Turrialba de bus terugnamen naar ons hostel/spaansschool hadden wij eigenlijk geen flauw idee waar we eruit moesten stappen. Gelukkig waren wij ongeveer de enige in de bus die dit NIET wisten, want veel toeristen komen er niet in Turrialba en de toeristen die er wel zijn zitten allemaal in ons hostel. Met behulp van de rest van de bus zijn we dus uiteindelijk toch weer veilig thuis gekomen.

Gisterenmiddag zijn we met zijn tweeën naar een watervalletje in de buurt gewandeld. Wat mensen uit ons hostel hadden ons uitgelegd hoe we daar moesten komen, dus wij vertrokken vol goede moed. De tocht was heel erg mooi, maar bleek toch iets gecompliceerder dan ons verteld was. Op een gegeven moment begonnen we ons toch wel een beetje af te vragen of we wel goed liepen, maar gelukkig kwam er op dat moment een man op een minifietsje voorbij waar we in ons fantastische Spaans de weg naar ´la catarata´ aan gevraagd hebben. Helaas bleek ons Spaans niet goed genoeg om ook het antwoord te kunnen verstaan. Gelukkig bleek deze man ongeveer de meest lieve man op aarde en is hij helemaal met ons meegelopen naar de waterval en terug, een tocht van ongeveer drie kwartier. In deze tijd hebben we wanhopig geprobeerd om een beetje met hem te communiceren. Dat bleek helaas toch iets lastiger dan verwacht, dus hebben we het grootste deel van de tijd maar een beetje zwijgend achter hem aan gedribbeld.

Na deze week in Turrialba zetten we onze reis voort richting San Jose, de hoofdstad. Hier blijven we een paar daagjes, om vervolgens weer door te trekken langs 5 andere plaatsen in Costa Rica. Hierna gaan we de grens met Panama over om daar weer een week Spaans te leren in Bocas del Torro. Daarna trekken we verder naar Panama City en de San Blas-eilanden, om vervolgens verder te vliegen naar Bolivia en Peru. We hebben dus nog een mooie trip voor de boeg!

• 23 Januari 2015 - 12:32

Erna:

Hey
    dat ziet er uit als een goeie start! Leuk is dat hè, als je je spaans opeens nuttig kunt gebruiken!!!! En ook wel stoer dat jullie meteen wat aan het doen zijn, dan zit je er wel meteen helemaal in.
    Heel veel plezier daar samen!!!! Hola

• 23 Januari 2015 - 15:33

Tante Anna:

Beste Liza wat een mooi verslag.Wat fijn dat je deze reis kunt maken.
    Het deed me zo goed om alles te lezen en de mooie foto`s te zien.
    Vooral de foto`s met de koffie.ik dacht weer inNew Guinea te zijn waar ze ook zo veel
    koffie hadden. Blijf genieten en ik zie al weer naar het volgende reis verslag uit.
    Groeten aan ouen Elske
    tante anna

• 23 Januari 2015 - 16:06

Iris:

hi Elske

Klinkt goed allemaal, fijn dat het zo goed gaat en dat je het naar je zint hebt.
    Heel veel plezier met je mooie avontuur nog en ik verheug me alweer op het volgende verhaal.

groetjes iris

• 23 Januari 2015 - 18:46

Lia:

Hoi Elske (en Liza natuurlijk)
    Ik ben echt kei-jaloers. Het klinkt , en ziet eruit, als een heel andere wereld. En wat ontzettend schattig dat zo'n man dan helemaal met jullie meeloopt! En dat het dan wat zwijgend gaat: wij Nederlanders moeten de kunst van "gewoon bij elkaar zijn zonder elkaar helemaal plat te ouwehoeren" wat meer gaan omarmen. Dat maakt het leven zoveel interessanter. Keileuk om op deze manier op de hoogte te worden gehouden!
    Liefs
    Lia

• 23 Januari 2015 - 20:37

Ineke:

Ha Elske,

Wat Eem geweldig avontuur! Klinkt echt supergaaf en enerverend. Leuke foto's ook. Ik wens jullie nog veel mooie en toevallige ontmoetingen. Ben benieuwd naar het vervolg.
    Geniet ervan

Xxineke

• 24 Januari 2015 - 12:07

Els:

Heerlijk om even een momentje te weten dat het ergens op de wereld zonnig en warm is. Geeft hoop in die baggersneeuw hier. Al veel gezien en gedaan zo, dat belooft wat voor de volgende weken!!! Ik verheug me nu al op de volgende berichten.
    xxx

• 24 Januari 2015 - 16:52

Marlijn:

Fijn dat je zo snel een bericht hebt gestuurd en dat het allemaal zo positief en goed bevalt! We verlangen naar je volgende bericht! :)
    Groetjes, Opa & Oma en Marlijn.

• 24 Januari 2015 - 22:17

Neeltje:

hoi Liza en Else,
    leuk verslag van jullie eerste week fijn dat het zo goed gaat.
    ze hebben wel speciale en mooie koein daar zo te zien
    een fijne 2de week en alle andere natuurlijk!!