La Fortuna en Puerto Viejo - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Elske en Liza Reis - WaarBenJij.nu La Fortuna en Puerto Viejo - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Elske en Liza Reis - WaarBenJij.nu

La Fortuna en Puerto Viejo

Door: Elske en Liza

Blijf op de hoogte en volg Elske en Liza

15 Februari 2015 | Costa Rica, Puerto Viejo

Onze laatste twee bestemmingen in Costa Rica alweer!

We zijn 5 dagen in La Fortuna geweest en hebben er veel kunnen doen! Op de eerste dag hebben we met een gids de vulkaan beklommen. We begonnen deze trip met de 'verrassing' dat wij de enige twee deelnemers waren van de tour van die dag. Dit is opzich niet zo erg, alleen bleek onze gids een 50-jarige viespeuk te zijn. Hij was ontzettend blij dat hij met twee jonge Hollandse dames de vulkaan mocht gaan beklimmen en stak dit niet onder stoelen of banken. We hebben dus de hele tocht een poging gedaan om op veilige afstand te blijven. Op het hoogste punt van de tour bereikte onze relatie met de gids zijn dieptepunt: terwijl wij foto's van het uitzicht aan het nemen waren, vertelde hij ons dat hij nog
nooit zo'n mooi uitzicht had gehad. Wij namen aan dat hij het over het meer had waar we over uitkeken, maar toen we omkeken bleek dat hij ongegeneerd naar onze billen aan het staren was. Geen fooi voor Franklin dus. Na deze ongemakkelijke wandeling werden we afgezet bij de hotsprings, waar Franklin godszijdank niet mee naartoe ging. De hotsprings waren prachtig en we hebben er 3 uur lang lekker gerelaxed.

De volgende dag was een stuk minder relaxed: we besloten de Cerro Chatto-hike te gaan doen. We hadden eigenlijk geen idee waar we aan begonnen, maar het bleek een dik 2 uur lange klim - in de letterlijke zin van het woord - te zijn, over modderige paden en boomwortels. Na twee uur zwoegen kwamen we dan toch eindelijk aan bij het 'view point': een meer in de krater van de vulkaan. Erg jammer alleen dat wij dit meertje niet konden zien, en het moesten doen met een grote witte wolk. Dus hebben we maar even heel zielig ons broodje op zitten eten in de regen om vervolgens aan onze tocht naar beneden te beginnen. Dit was gelukkig een stuk beter te doen en eenmaal beneden waren we trots op onszelf!

Verder hebben vanuit La Fortuna een uitstapje naar Rio Celeste gemaakt: deze rivier is door een chemische reactie tussen verschillende mineralen knalblauw. We hebben er een prachtige hike gemaakt en genoten van het unieke uitzicht.

Toen was het tijd om door te reizen naar onze laatste bestemming in Costa Rica: Puerto Viejo. Dit is een klein dorpje aan de Caribische kust. De mensen daar waren totaal anders dan in de rest van het land: de meeste tico's die we tot dan toe gezien hadden waren klein en dik met een rond hoofd. In Puerto Viejo zagen we alleen afgetrainde rastamannen. We zaten in een leuk hostel met een aantal Nederlandse meiden en hebben ons hier goed vermaakt. Op onze eerste dag was het prachtig weer en zijn we samen met een Nederlands meisje en een Canadees naar een nationaal park gefietst. Het was hier prachtig. Eerst hebben we een tijdje door het park gehiked, om de middag af te sluiten aan een idyllisch strandje. De Canadees ontpopte zich tot een ware Robinson Crusoe en heeft wat kokosnoten voor ons opengebroken.

Na een lekker stranddagje hebben we ook het plaatstelijke rescue centre voor gewonde dieren bezocht. Hier kregen we een tour van een vrijwilligster, die ons alle dieren liet zien en hier veel over kon vertellen. Zo hebben we een babyluiaard gezien die uit de boom was gevallen en wat geelektrocuteerde aapjes. Erg leuk om te zien dat mensen zich zo inzetten voor al deze dieren.

En toen zat ons laatste dagje in Costa Rica er alweer op! Op naar Bocas del Toro voor ons tweede weekje Spaans.

Hasta pronto!

• 17 Februari 2015 - 07:41

Tante Anna:

Beste Liza en Elske,

Het eerste wat ik smorgens doe is kijken of er bericht van jullie is .
    Vanmorgen je hoor.Wat zien jullie toch veel maar wat moet je ook op je hoede zijn.Wat moeten jullie toch wel genieten van die prachtige natuur.Zoiets zie je in Holland niet.
    En wij vieren maar vasten avond.Maar wat jullie meemaken is veel mooier.
    Hartelijke groeten en geniet maar verder. tante anna