Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Elske en Liza Reis - WaarBenJij.nu Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Elske en Liza Reis - WaarBenJij.nu

Panama

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Elske en Liza

15 Maart 2015 | Panama, Panama-stad

Hallo allemaal!

Het is inmiddels een tijdje geleden dat we wat van ons hebben laten horen, maar nu we weer een keer goed internet hebben is het hoog tijd voor een update!

Het is al weer even geleden, maar in Panama hebben we 3 plekken bezocht: Bocas del Toro, Panama City en de San Blas eilanden.

Bocas del Toro is een eiland in het noordwesten van Panama. We hebben hier een week Spaans lessen gevolgd en weer een hoop bijgeleerd. Naast de spaanslessen hebben we ook een ochtendje gesurft, wat erg leuk was. Het ging best wel goed, alleen hebben we wel onze billen behoorlijk verbrand! Verder zijn we samen met de mensen van de spaanse school naar playa estrella geweest; een super mooi strand met vele zeesterren (spaans: estrellas). Wat we ook leuk vonden is dat je over het eiland kon fietsen. We zijn naar een mooi privestrandje geweest en hebben daar een ochtend genoten van de zon en de rust.

In het hostel waar we verbleven werden ook van allerlei activiteiten georganiseerd. Zo hebben we meegedaan aan de salsaklas (wat niet zon succes was :P) en hebben we typisch panamees gekookt. We zijn ook een avondje op stap geweest, wat erg gezellig was! Het enige minpuntje aan dit eiland is dat er 1 ATM is, die de hele week dat wij er waren niet functioneerde! Best wel lastig...

Na een week spaans zijn we door gevlogen naar Panama City. Het vliegveld op Bocas del Toro leek meer op een bushalte, maar we zijn na een vlucht van minder dan een uur veilig in Panama City aangekomen. En wat een bijzondere stad is dat! We verbleven in het oude centrum. Een mooi centrum met vele marktjes en oude gebouwen. Vanuit de rand van het oude centrum keken we uit over de indrukwekkende skyline van Panama City. Twee verschillende werelden! In de buurt van ons hostel zat de welbekende vismarkt. We hebben hier onze ogen uitgekeken wat er allemaal verkocht werd en ceviche gegeten. Ook zijn we savonds nog teruggekomen om een heerlijke gefrituurde vis met patacones (gefrituurde en platgeslagen banaan) te eten. Dit recept zullen we thuis ook nog een keer uitproberen! Natuurlijk zijn we in deze wereldstad ook even lekker gaan shoppen, wat een aangename afwisseling was na alle natuur die we gezien hadden ;)

Vanuit Panama City hebben we de San Blas eilanden bezocht. Back to the basics! 3 dagen op een prachtig eilandje zonder internet en andere gemakken. De WC moest je doorspoelen met een emmer water en de douche functioneerde niet. Maar wat was het mooi! De eerste dag zijn we in een bootje naar een ander eilandje gevaren, om daar te snorkelen. We wisten niet wat we konden verwachten, maar wat was het mooi! We hebben veel verschillende vissen gezien en ontzettend mooi koraal. En Elske heeft zelfs een haai gespot!

Verder hadden we op het eiland geen verplichtingen. Als het eten klaar was werd er op een zeeschelp geblazen om ons aan tafel te roepen. De rest van de dagen hebben we besteed aan meer snorkelen, een boekje lezen en lekker in de zon liggen. Wat een straf!

Dat waren onze 2 weken in Panama, tijd om verder te reizen naar Bolivia!